SEZON 2016/2017

11 czerwiec 2017
XXXVI Ogólnopolski Rajd Górski Szlakami Jana Pawła II - Leskowiec

11 czerwca SKKT „Watra" wraz z opiekunami panią Sabiną Mosz i Wiesławą Czogalik oraz licznym gronem absolwentów z Gimnazjum nr 1 w Radlinie wzięło udział w XXXVI Ogólnopolskim Rajdzie Górskim Szlakami Jana Pawła II. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy klasyczną drogą z doliny Rzyk – Jagódek i po godzinie dotarliśmy do schroniska zwanego „Schroniskiem na Leskowcu". Tutaj uczestnicy wycieczki mogli chwilę odpocząć, posilić się i przygotować się do Mszy św. odprawianej w tym dniu przez ks. prałata Władysława Nowobilskiego, proboszcza parafii św. Maksymiliana Kolbego w Ciścu na Żywiecczyźnie. W swoim kazaniu ks. Nowobilski przypomniał historię świątyni w Ciścu, którą wzniesiono w 24 godziny wbrew zakazom ówczesnych władz partyjnych, i zaakcentował rolę kardynała Karola Wojtyły w zmaganiach z komunistyczną i ateistyczną władzą.

Po nabożeństwie rozstrzygnięto oficjalnie konkurs, w którym zajęliśmy I miejsce, otrzymując pamiątkowy puchar i dyplom. Wielka radość i zaskoczenie zostały zapisane na pamiątkowym zdjęciu przed kaplicą na Groniu Jana Pawła II. Później podeszliśmy przez przeł. Władysława Miodowicza na niedaleki Leskowiec 922m n.p.m., by odpoczywać na polanie i podziwiać otaczającą nas panoramę Beskidów. W tym dniu sięgała aż po Babią Górę.

Drogę powrotną urozmaiciliśmy, schodząc szlakiem „Białych Serc" do Rzyk – Jagódek, skąd wróciliśmy do Radlina.

Groń Jana Pawła II w Beskidzie Małym to jedyny szczyt górski w Polsce noszący imię polskiego papieża. Wzniesienie liczy 890 metrów n.p.m. Znajduje się tu kaplica wybudowana w 1995 r. z inicjatywy działacza PTTK Stefana Jakubowskiego z Andrychowa oraz stalowy krzyż z 1991 r., poświęcony „ludziom gór”. W kaplicy stoi fotel, na którym Jan Paweł II siedział podczas wizyty w Skoczowie w 1995 r., a także podarowane przez niego różańce. Nieopodal znajduje się Droga Krzyżowa z rzeźbionymi stacjami, kilka mniejszych kapliczek, dzwonnica i pomnik Jana Pawła II. Górskie sanktuarium w Beskidzie Małym ma symboliczne wymiary: 13 m na 5 m, nawiązujące do daty zamachu na życie Papieża (13 maja 1981 roku). We wrześniu 1995 roku kaplicę poświęcił biskup bielsko-żywiecki Tadeusz Rakoczy. Ważną datą w dziejach kaplicy był 16 czerwca 1999 r. Tego dnia Jan Paweł II, lecąc ze Starego Sącza na spotkanie do Wadowic, przelatywał nad Groniem i z helikoptera pobłogosławił sanktuarium Podczas kolejnej pielgrzymki do Ojczyzny w 2002. Ojciec Święty z helikoptera ponownie oglądał kaplicę na górze swojego imienia i błogosławił tysięczny tłum zebranych tam wiernych.

tekst i foto: Sebastian Mosz

27 maj 2017
Pociągiem w Beskid Śląski... - Soszów

27 maja wraz z opiekunami panią Wiesławą Czogalik i panem Dariuszem Materzokiem oraz 36 watrowiczami wyruszyliśmy na kolejną górską wycieczkę. Po perypetiach związanych z podróżą pociągiem i autobusem o godzinie 10:00 byliśmy wreszcie w Wiśle. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy z dworca PKP w stylu turysty z lat 80 - tych. Idąc zielonym szlakiem przez wierch Skolnity, mijaliśmy stare chałupy i zarastające polany, by w końcu dotrzeć do kultowego schroniska na Soszowie. Na polanie przed schroniskiem rozpaliliśmy ognisko, upiekliśmy kiełbasy i po dłuższym odpoczynku połączonym z uzupełnianiem książeczek GOT ruszyliśmy w dalszą wędrówkę pasmem granicznym przez Cieślar aż do Małego Stożka. Tu zapoznaliśmy się z piękną panoramą Beskidu Śląskiego i przepisami związanymi z przekraczaniem granic oraz historią okolicy. Z Małego Stożka zeszliśmy żółtym szlakiem do doliny Dziechcinki, pokonując w sumie dystans 19km i 500m podejścia !!!

Wspaniała pogoda i humor, który nie opuszczał wycieczkowiczów, spowodował, że kolejna wycieczka - tym razem pociągiem - pozytywnie zapisała się w historii SKKT Watra.

Dziękuję wszystkim za wspólną wędrówkę, a w szczególności pani Wiesławie Czogalik i panu Dariuszowi za opiekę i pomoc w sprawnym, bezpiecznym przeprowadzeniu rajdu dla 36 watrowiczów. Brawo dla Was!

foto: Dariusz Materzok tekst: Sebastian Mosz

8 kwiecień 2017
Chrzest nowych Watrowiczów - Szyndzielnia

8 kwietnia wraz z opiekunami Wiesławą Czogalik i Dariuszem Materzokiem wyruszyliśmy na kolejną górską wycieczkę rozpoczynającą wiosenny sezon 2017r. W Bielsku-Białej byliśmy ok. 9.30. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy z Dębowca, idąc czerwonym szlakiem w kierunku Szyndzielni w Beskidzie Śląskim. Pogoda była bardzo zmienna- podczas podejścia przewijały się chmury na przemian ze słońcem, ale najważniejsze, że nie padało. Podczas podejścia ścieżką edukacyjno-przyrodniczą poznaliśmy kilka wiosennych kwiatów i roślin, zrobiliśmy zdjęcia oraz poznaliśmy historię pierwszej w Polsce kolei gondolowej na Szyndzielnię. Po dotarciu do schroniska wspólnie podziwialiśmy panoramę w kierunku Beskidu Żywieckiego i Małego. Po godzinnym odpoczynku w schronisku przyszedł czas na pasowanie nowych watrowiczów. Chrzest 31 nowych członków Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego „Watra” odbył się przed schroniskiem. Przeszło go 31 kandydatów- to istny rekord w historii koła. Na początku nowicjusze złożyli ślubowanie, po którym musieli przejść próbę „lodu”- bieg bez butów po śniegu. Następnie nowi adepci zostali opieczętowani przez swoich starszych kolegów i poczęstowani cukierkami wprost z buta turystycznego.
Po otrzęsinach uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz odznaki i legitymacje członkowskie PTTK, po czym wszyscy ustawiliśmy się do pamiątkowego zdjęcia. Na zakończenie uczniowie zaśpiewali piosenkę góralską pt. „W murowanej piwnicy”.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na wzgórzu Trzy Lipki, by spojrzeć raz jeszcze na Beskid Śląski, Mały i Żywiecki oraz poznać trochę historii o tym ciekawym miejscu.

Dziękuję wszystkim za wspólną wędrówkę, a opiekunom Wiesławie i Dariuszowi za pomoc w organizacji.

Dziękuję wszystkim, dzięki którym wycieczka upamiętniona została wieloma wspaniałymi zdjęciami.

foto: Watrowicze i nie tylko tekst: Sebastian Mosz

10 luty 2017
Zimowa wyprawa na Halę Boraczą

10 lutego wyruszyliśmy na kolejną wycieczkę Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego „Watra”, tym razem na dwudniowy wypad w Beskid Żywiecki. W Węgierskiej Górce zwiedzaliśmy piękne bulwary Soły i poznaliśmy historię walk września 1939, zgłębiając swoją wiedzę na temat historii Westerplatte południa. Około godz. 15.00 ruszyliśmy czarnym szlakiem z Żabnicy Skałki wzdłuż Studziańskiego potoku. Po dotarciu do schroniska na Hali Boraczej, podziwialiśmy zachodzące słońce nad szczytami Beskidu Żywieckiego. Pogoda w tym dniu była idealna do uprawiania turystyki pieszej zimą; śnieg był zmrożony, a słoneczko świeciło, a ciężkie plecaki dały o sobie znać. Gdy wyczerpani dotarliśmy do miejsca noclegowego u pani Ewy pod Halą Boraczą, zasiedliśmy do obiadu, który spałaszowaliśmy w błyskawicznym tempie. Krótki odpoczynek, po którym rozpoczęliśmy zajęcia z zimowej turystyki pieszej w górach. Późnym wieczorem kilku chętnych, chcąc nawiązać połączenie telefoniczne ze światem, udało się w kierunku Hali Boraczej, skąd podziwialiśmy krajobraz oświetlony światłem pełni księżyca oraz migocące światła w dolinach. Kolejnego dnia po godz. 7.30. ruszyliśmy zastosować w praktyce sprzęt, o którym rozmawialiśmy na zajęciach teoretycznych. Na pierwszy ogień poszły raki, rakiety śnieżne, czekan oraz łopata lawinowa, którą wykorzystaliśmy do testu lawinowego -„bloku ślizgowego”. Niektórym z watrowiczów do dobrej zabawy wystarczyła przestrzeń i śnieg. Prawa fizyki zostały potwierdzone! Około godz. 11 przy schronisku na Hali Boraczej został rozstrzygnięty rozgrywany wśród klubowiczów Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego Watra konkurs „Górala Roku”.

W tym roku po weryfikacji książeczek do Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK i dokładnym przeanalizowaniu wycieczek odbywających się również w ramach wakacyjnych wojaży zwycięzcami kolejno zostali:
I miejsce – Wiktoria Cichon
II miejsce – Weronika Skulska
III miejsce – Jakub Karwot
IV miejsce – Zuzanna Dudek

Laureaci otrzymali puchary oraz pamiątkowe dyplomy i nagrody. Uczestnikom konkursu jak co roku zostały przyznane odznaki – Górska Odznaka Turystyczna PTTK.

Zdobywcami odznaki w stopniu POPULARNA zostali:
Zuzanna Dudek, Zuzanna Woźnica, Magdalena Sterkowicz, Grzegorz Grochowski, Łukasz Helwig, Damian Smołka, Milena Kulik.

Zdobywcami odznaki w stopniu MAŁA BRĄZOWA zostali:
Jakub Karwot, Jakub Dziura, Wojciech Janicki

Wręczenie odznak i pucharów utrwaliliśmy pamiątkowym zdjęciem, po czym zeszliśmy do bazy noclegowej i tam przy ślicznej pogodzie zrobiliśmy ognisko połączone z pieczeniem kiełbasy. Po wspólnym ognisku wśród żywieckich szczytów pożegnaliśmy i podziękowaliśmy gospodarzom za mile spędzony czas i ciepłą atmosferę. Ruszyliśmy w drogę powrotną. Z żalem opuściliśmy to wyjątkowe miejsce, a w szczególności beskidzkie hale, na których panowała wiosenna atmosfera. Serdecznie gratulujemy wszystkim nagrodzonym i zdobywcom odznak, tym samym życząc kolejnych niezapomnianych wrażeń na szlaku górskim i bezpiecznego powrotu do domu.

foto i tekst: Sebastian Mosz

17 listopad 2016
Centrum Wspinania - Cechownia - Rybnik Niedobczyce

17 listopada 2016r. uczniowie Gimnazjum nr 1 w Radlinie postanowili spróbować swoich sił na ściance wspinaczkowej w „Centrum Wspinania-Cechownia”. Zajęcia rozpoczęły się od spotkania z instruktorem wspinaczki Mateuszem Czempielem, który zapoznał nas ze ścianką i omówił zasady bezpiecznego z niej korzystania.

Następnie po przeprowadzonej rozgrzewce uczniowie zostali zapoznani z podstawowym sprzętem do wspinaczki na sztucznej ścianie (uprząż, karabinek, przyrząd asekuracyjny, lina). Po indywidualnym instruktarzu korzystania ze sprzętu i pod okiem instruktora gimnazjaliści rozpoczęli wspinaczkę połączoną z asekuracją i chwilami psychiczno-fizycznego zwątpienia- swoich sił próbowali na ściance dostosowanej do możliwości. Nie brakowało jednak ambitnych wspinaczy docierających aż pod sufit hali, poruszając się różnymi wariantami z różnymi uchwytami. Uczniowie mieli także możliwość wspinania się bez asekuracji na tzw. boulderingu – ściankach do 3m wysokości z materacami pod podstawą przeszkody.

Uczniowie podczas kilku godzin poznali niekonwencjonalne formy aktywności ruchowej, spróbowali swoich sił i mogli skonfrontować się z rówieśnikami na różnych drogach wspinaczkowych i - co najważniejsze - znaleźli się w sytuacji wymagającej zaufania do współpartnera, bo wspinacz jest jak saper… myli się tylko raz.

foto i tekst: Sebastian Mosz

28 październik 2016
IX Nocny rajd ku zachodowi słońca - Czupel 930m n.p.m.

28 października członkowie SKKT Watra wraz z miłośnikami górskich wędrówek z PTTK wybrali się na IX „Nocny rajd ku zachodowi słońca" w Beskidzie Małym. Wyruszyli autokarem o godzinie 15.00, aby dotrzeć na miejsce startu w Międzybrodziu Bialskim o godzinie 17.00. Stamtąd podążyli szlakiem górskim przez Czupel (930 m n.p.m.), najwyższy szczyt Beskidu Małego, na Magurkę Wilkowicką (909 m). Na trasie uczestnicy wędrówki mieli okazję zobaczyć jaskinie, podziwiać niecodzienne widoki na żarzące się miejskimi światłami okoliczne wsie i miasteczka. Pogoda co prawda nie rozpieszczała, ale prawdziwy turysta jest przygotowany na każde warunki klimatyczne. Po trzygodzinnej marszrucie dotarli do schroniska PTTK na Magurce, gdzie po odpoczynku i "naładowaniu akumulatorów" pyszną strawą, mogli wykazać się wiedzą z zakresu turystyki i topografii górskiej, w konkursie przygotowanym przez pana Sebastiana Mosza. Gimnazjaliści mieli okazję zdobyć wiele nagród, którą to wykorzystali prawie w stu procentach. A konkurs do najłatwiejszych nie należał… Wypoczęci i zadowoleni turyści wyruszyli w powrotną trasę po godzinie 22, udając się w kierunku przełęczy Przegibek. Stamtąd - już autokarem - w drogę powrotną do Radlina. Z pewnością rajd pozostanie długo w ich pamięci i mogą go zaliczyć do udanych, co uwiecznili na pamiątkowych zdjęciach. „Ja tam też byłam, latarką w ciemnościach świeciłam... ;-)

foto: Sebastian Mosz tekst: Izabela Salamon

7 październik 2016
XVIII Rajd Gimnazjalistów - Magurka 909m n.p.m.

7 października już po raz osiemnasty odbył się integracyjny rajd górski na należącą do Beskidu Małego Magurkę Wilkowicką. Grupa 154 osób rozpoczęła wędrówkę z przeł. Przegibek. Z tego miejsca gimnazjaliści wyruszyli niebieskim szlakiem i ok. godz. 11.00 już w schronisku mogli napić się gorącej herbaty i posilić się gorącą grochówką lub pieczoną kiełbasą. Standardowo uczniowie upamiętnili swój pobyt na szczycie pamiątkowym zdjęciem. Tegorocznej wędrówce towarzyszyła wyjątkowa zimowa aura. Na szczycie zalegało około 15cm śniegu. Około godz. 12.30 rozpoczęła się część oficjalna rajdu składająca się z przywitania uczestników oraz gościa-naszego przewodnika p. Grzegorza Marszałka, który uczestniczył we wszystkich rajdach. Następnym punktem programu było ogłoszenie wyników zadań, które pierwszoklasiści rozwiązywali w drodze na szczyt. Uczniowie zmagali się z pytaniami z zakresu tematyki Beskidu Małego, topografii i ogólnej wiedzy o górach, ponadto musieli wykazać się znajomością historii rajdu. O zwycięstwie decydowały pojedyncze punkty. Po podsumowaniu wyników wyłoniona została trójka najlepszych klas: 1a, 1c i 1d. Uczniowie otrzymali nagrody w formie pamiątkowych dyplomów i pucharów oraz słodycze. Po ogłoszeniu wyników rozpoczęła się część artystyczna przygotowana przez panią Wiesławę Czogalik. Rajdowe piosenki śpiewane przy akompaniamencie gitary sprawiły, że czas w schronisku na Magurce Wilkowickiej przyjemnie mijał i pozwolił zapomnieć o trudach dnia codziennego. O godzinie 13.30 pamiątkowym zdjęciem zakończyliśmy nasz pobyt w schronisku na Magurce i zeszliśmy tym samym szlakiem do autokarów. Zakończenie rajdu i rozwiązanie wycieczki odbyło się o godzinie 16.30 przed Domem Kultury w Radlinie. Serdeczne podziękowania dla opiekunów młodzieży – p. Gabrieli Kowalczuk, Agnieszki Dzierżęgi, Joanny Kurek-Bąk, Bożeny Wojaczek-Kałus, Ewy Flis, Justyny Sawickiej, Katarzyny Manderli, Katarzyny Klimas, Magdaleny Papierok, Irenie Mokry, Wiesławie Czogalik, jak zwykle towarzyszącym nam na górskim szlaku panom Grzegorzowi Marszałkowi oraz Dariuszowi Materzokowi i Łukaszowi Materzokowi, który filmował nasz, miejmy nadzieję, że nie ostatni, XVIII Rajd Gimnazjalistów oraz członkom SKKT Watra, którzy tradycyjnie już pomagali na trasie wspinaczki i służyli pomocą w schronisku. Nad sprawnym przebiegiem rajdu czuwał kierownik rajdu Sebastian Mosz.

film i foto: Łukasz Materzok
tekst: Sebastian Mosz

24 wrzesień 2016
Mała Fatra - Rozsutec 1343m n.p.m.

24.09.16r. uczniowie naszej szkoły należący do Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego Watra wyruszyli w trudną wędrówkę na szczyt Małego Rozsutca 1343m n.p.m. Do pasma górskiego Małej Fatry na Słowacji dotarli wraz z brzaskiem Słońca. Watrowicze swoją wędrówkę rozpoczęli w miejscowości Terchova. Już na samym początku musieli zmierzyć się z takimi przeszkodami jak drabinki oraz łańcuchy w wąwozie, który doprowadził ich do siodła między Wielkim a Małym Rozsutcem. Wędrówka nie skończyła się jednak na miłej polance, gdyż do szczytu jeszcze wiele brakowało, a na gimnazjalistów czekał najtrudniejszy fragment trasy. Wspinaczka po niemalże pionowych ściankach, mimo zmęczenia kilkugodzinną wędrówką, sprawiła wiele radości. Po zdobyciu szczytu uczniowie obeszli Wielki Rozsutec i zeszli do Stefanowej, gdzie odpoczęli i skąd wyruszyli w drogę powrotną do Radlina.